
Éves nagyszabású, a következő évek stratégiáját bemutató európai eseményén, a Kenshiki Fórumon a Toyota megerősítette elkötelezettségét a különböző régiókban élő ügyfelek eltérő igényeinek kielégítése iránt, ennek megfelelően az ügyfékközpontú innováció és a karbonsemlegesség felé vezető út sarokkövének továbbra is a multitechnológiás termékstratégiát tartja. Ennek egyik fontos elemeként a Toyota márka 2026-ig hat új akkumulátoros elektromos járművet mutat be Európában (ebből hármat, a vadonatúj Urban Cruisert, az új bZ4X-et és a vadonatúj C-HR + modellt, amelyek már idén elérhetőek lesznek, a Kenshiki Fórumon is megmutattak), míg a vállalat prémium márkája, a Lexus kínálatában a következő egy éven ugyancsak három új akkumulátoros elektromos modell debütál, köztük az új Lexus RZ, amely megkapta az innovatív steer-by-wire technológiát. Mindeközben a világelső autógyártó elmúlt években a versenypályákon is sikert sikerre halmozó, és ezáltal a jövő technológiáit a legkeményebb körülmények között tesztelő versenyistállója, a Toyota Gazoo Racing az „Egyre jobb autók” programot tűzte zászlajára, amelynek keretében a motorsportok segítségével új, karbonsemleges üzemanyagokra optimalizált motorok kifejlesztését tűzte ki célul. Annak vezető fejlesztőjeként a Toyota multitechnológiás megközelítésének egyik fontos pillérét képezi a hidrogén hajtás is, amelynek területén ugyancsak fontos előrelépést hoz a közeljövőben a vállalat 3. generációs üzemanyagcellás technológiája és a gyorsabb üzemanyag-utántöltő infrastruktúra kiépítésére irányuló partnerségek, amelyek megnyitják az utat a nehéz tehergépjárművek üzemeltetése felé. Kiemelt szerepet kap a magát jövőképében a világ elsőszámú mobilitási szolgáltatójaként definiáló Toyota gondolkodásában a mikromobilitás is, amit jól illusztrál a Kenshiki Fórumon leleplezett FT-Me mikromobilitási koncepció, egy kompakt akkumulátoros elektromos jármű, amelyet a fejlődő városi környezet kihívásainak kezelésére terveztek.
A Toyota múlt heti éves európai termékstratégiai rendezvényén a vállalat globális és európai vezetői bemutatták a Toyota és a Lexus új széria- és koncepciójárműveit. A 350 fős média közönség előtt tartott éves rendezvény további betekintést nyújtott a vállalat stratégiájába, amely a változó vásárlói igények kielégítésére és a szén-dioxid-semlegesség felé való átmenetre irányul.
A karbonsemlegességhez vezető multitechnológiás termékstratégia
A Toyota karbonsemlegességre irányuló, többutas megközelítése azt célozza, hogy az ügyfelek többféle fenntartható megoldás közül választhassanak, függetlenül lakóhelyüktől és egyéni körülményeiktől. Ez a stratégia a hajtásláncok teljes skáláját magában foglalja, a Dél-Amerikában használt rugalmas üzemanyaggal működő hibridektől a Japánban gyártott új üzemanyagcellás szedánokig. Európában, ahol az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) eladásai a legmagasabbak közé tartoznak a világon, a Toyota idén három új sorozatgyártású BEV-t vezet be, 2026-ig pedig további három tisztán elektromos modell mutatkozik majd be. Ez az ügyfeleket előtérbe helyező és a különböző megoldások közötti választékot kínáló megközelítés hozzájárult ahhoz, hogy a Toyota jól teljesítsen Európában, és 2024-ben 1,217 millió járművel rekord értékesítési eredményt ért el.
„Fontosnak tartjuk, hogy minden vásárló úgy érezze, hogy képessé vált arra, hogy a számára megfelelő döntést hozza meg. A választás és a lehetőségek biztosítása áll az egyre jobb autók gyártása és minden tevékenységünk középpontjában – és ez magában foglalja a fenntarthatóság felé vezető utat is.” – fogalmazott az eseményen Simon Humphries, a Toyota globális márkaigazgatója és igazgatósági tagja.
Az új akkumulátoros elektromos járművek folyamatos bevezetése
A Toyota továbbra is elkötelezett akkumulátoros elektromos portfóliójának bővítése mellett. A továbbfejlesztett, új Toyota bZ4X nagyobb erőt, sportosabb megjelenést és fokozott teljesítményt kínál. Nagyobb teljesítményű és hatékonyabb motorjai a nagyobb kapacitású akkumulátorokkal együtt nagyobb valós és homologizált hatótávolságot és akár kétszeres töltési sebességet biztosítanak.
Emellett a a vadonatúj Toyota C-HR+ bővíti a Toyota BEV kínálatát. A dedikált e-TNGA platformra tervezett jármű elsőkerék- vagy összkerékhajtású változatban lesz kapható. A Toyota C-HR örökségéhez híven megtartja merész, kupé stílusú külső kialakítását, amely a figyelemfelkeltést szolgálja, és a vásárlók számára kiemelkedő élményt nyújt.
A nemrégiben bejelentett Urban Cruiserrel együtt a Toyota három új akkumulátoros elektromos járművet vezet be az európai autópiac középpontjában álló B, C és D-SUV szegmensben, így a Toyota és a Lexus 2026-ig összesen 14 modellre bővíti a tisztán elektromos palettáját Európában.
Ezeket a zéró károsanyag-kibocsátású termékeket más, alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, elektrifikált meghajtású járművek átfogó kínálata egészíti ki, köztük például a legkelendőbb Yaris Cross hibrid, Corolla Cross hibrid, C-HR hibrid és plug-in hibrid, valamint RAV4 hibrid és plug-in hibrid, amelyek számos más modellel együtt többféle útvonalon kínálnak választási lehetőséget az európai vásárlók számára.
Yoshihiro Nakata, a Toyota európai elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy „az Európában értékesített Toyota járművek 77 százalékát Európában is gyártják”, és külön elismerését fejezte ki „a más gyártókkal és a számos beszállítóval Európa-szerte kialakított erős partnerségnek, amelyek támogatnak minket ebben a nagyszabású gyártási tevékenységben. Ez a széleskörű gyártási és ellátási lánc segít abban, hogy Európa-szerte fenntartható munkahelyeket biztosítsunk a családoknak és a közösségeknek”.
A Lexus három új akkumulátoros elektromos járművet mutat be a következő egy évben
A Toyota csoporton belül a Lexus vállalta magára a vezető szerepet az akkumulátoros elektromos járművek terén, és a következő 12 hónap során három új akkumulátoros elektormos járművet is bemutat. 2024-ben a Lexus globális eladásai több mint 851.000 járműre emelkedtek, Európában pedig az eladások 20 százalékkal nőttek az előző évhez képest, és rekordszámú, 81.184 darabot értek el. Az új Lexus RZ – amely a bZ4X összes kaizen elemét (tökéletességre törekvő továbbfejlesztését) magában hordozza – lesz az első a következő egy évben debütáló három új akkumulátoros elektromos Lexus közül. Az RZ olyan fejlett technológiákkal rendelkezik, mint a Steer-By-Wire és a virtuális kézi sebességváltás az új Interactive Manual Drive rendszer jóvoltából, amely javítja az általános vezetési élményt.
A Toyota GAZOO Racing kiemelt szerepet kap a jövő technológiáinak fejlesztéseiben
A Toyota GAZOO Racing (TGR) küldetése, hogy „egyre jobb autókat” fejlesszen, továbbra is a teljesítmény és az innováció határait feszegetve. A versenyistálló 2024-ben megnyerte a gyártói címeket a W2RC, a WRC és a WEC sorozatokban is, motorsport-tevékenysége hiteles versenysport-teljesítményt jelent az ügyfelek számára, és fejlesztési előnyt a Toyota egésze számára, megerősítve azt a felismerést, hogy a versenyzés arra ösztönzi a fejlesztőket, hogy egyre jobb autókat gyártsanak. Idén a Toyota Gazoo Racing visszatér a Nürburgringre, hogy a GR Yaris Nur24-gyel versenyezzen, míg a GR Yaris M Concept – az új G20E belsőégésű motorral felszerelt, karbonsemleges üzemanyaggal vagy hidrogénnel is üzemelni képes prototípus – idén elindul egy Super Taikyu versenyen a fejlesztési program részeként.
Fontos szerepet kapnak a karbonsemleges üzemanyagok
A Toyota vizsgálja a karbonsemleges üzemanyagokban rejlő lehetőségeket a közúti autók számára: az környezettudatos autógyártó már évek óta karbonsemleges bioüzemanyagokat és e-üzemanyagokat alkalmaz versenyautóiban, többek között a GR010, a GRYaris Rally 1 és a GR Supra GT4 versenyautókban, amelyek mind 100 százalékban megújuló üzemanyagokat használnak. Ezek az üzemanyagok praktikus megoldást kínálnak a karbonsemlegességre, nemcsak az új autók, hanem a világszerte üzemelő meglévő járműpark számára is. A Toyota támogatja az EU technológiasemleges megközelítését a széndioxid-kibocsátás csökkentésére, felismerve, hogy a karbonsemleges üzemanyagok kulcsfontosságú részét képezik a 100 százalékos CO2-csökkentés felé vezető útnak.
A Toyota továbbra is kiemelt szerepet szán a hidrogénhajtásnak
Annak vezető fejlesztőjeként a Toyota folytatja a hidrogén- és üzemanyagcellás járműtechnológia fejlesztését. A motorsportban a hidrogén belsőégésű motorokban történő felhasználásának folyamatos fejlesztése folyik: a TGR és a Rookie Racing sikeresen fejleszti ezt a technológiát, és olyan versenyeken vesz részt, mint a 24 órás Super Taikyu verseny.
Az üzemanyagcellás elektromos járművek esetében pedig a Toyota a harmadik generációs üzemanyagcella-technológiával halad előre, amely egy kompaktabb rendszer, 20 százalékos hatékonyságnövekedéssel, és akár egymillió kilométeres élettartamot ígér. A Toyota zéró károsanyag-kibocsátású üzemanyagcellás technológiáját a 2024-es párizsi olimpián mutatták be számos járműben, többek között nehéz tehergépjárművekben és buszokban. A nehéz tehergépjárművek széndioxid-mentesítésére való törekvés jegyében a Toyota partnerekkel együttműködve támogatja a gyors és költséghatékony üzemanyagtöltő infrastruktúra európai elterjedését. A Toyota úgy látja, hogy az üzemanyagcellás járművek kulcsfontosságú versenyelőnyökkel rendelkeznek a nehéz tehergépjárművek iparágában, mivel gyors tankolást biztosítanak, miközben nagyobb hasznos terhet szállíthatnak.
Izgalmas kihívásra ad választ az új Toyota FT-Me mikromobilitási koncepció
A Toyota „mobilitás mindenkinek” víziója magában foglalja, hogy minden ügyfél számára megoldásokat kínáljon a legkülönbözőbb személyes igények és körülmények között. Az új FT-Me koncepció egy kompakt, akkumulátoros elektromos jármű, amelyet arra terveztek, hogy személyes mobilitást biztosítson városi környezetben, ahol a személygépjárművek egyre inkább háttérbe szorulnak. Az FT-Me a legmodernebb napelemes tetőtechnológiával rendelkezik, amely képes feltölteni a fő akkumulátort, és városi környezetben napi plusz 20-30 km-es hatótávolságot biztosít, amely könnyedén fedezi a várható napi használatot. A tágas, kétüléses jármű a prémium kategóriás kialakítást és a sokoldalúságot ötvözve elérhető mobilitást kínál a kezdő vezetői engedéllyel rendelkezők számára, beleértve bizonyos piacokon a 14 éves korosztályt is, miközben a szülők és a rövid távú városi utazásokhoz második járművet igénylők számára is vonzó. Ez az innovatív koncepció egyértelműen bizonyítja a Toyota elkötelezettségét az iránt, hogy minden vásárló számára választási lehetőséget biztosítson.