A Toyota 2021-ben 13979 új autó értékesítésével, 13,1%-os piaci részesedéssel megőrizte első helyét az általános autóipari szállítási nehézségek miatt 5,1%-al zsugorodó kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon, több mint egy havi átlagos értékesítésének megfelelő darabszámmal előzve legközelebbi versenytársát. A japán autógyártó prémium márkája, a Lexus 763 új autó értékesítésével 5,2%-os részesedéssel stabilan őrzi ötödik pozícióját a kivonásokkal tisztított magyarországi prémium újautó piacon.Bevezető
A teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű újautó piac 2021-ben Magyarországon 144.901 autót jelentett, ami 3,4%-os csökkenés az előző évhez képest. A hazai regisztrációt követő fél éven belüli kivonásokkal tisztított újautó piac, amely a valóban a hazai utakon tartósan megjelenő új autók számát mutatja, és így a hazai autópark megújulásának valódi indikátora, 106577 darab volt, ami 5,1%-os csökkenést mutat az előző évhez képest. A 2021-ben Magyarországon forgalomba került új autóknak tehát mintegy 26%-a került kivonásra tavaly, márkánként eltérő mértékben. A Toyota a teljes, kivonások nélküli piacon 14396 új autó regisztrációjával, 0,2 százalékpontos növekedést jelentő 9,9%-os piaci részesedést elérve a harmadik helyen végzett, a kivonásokkal tisztított piacon ugyanakkor 13979 új autó értékesítésével, 0,8 százalékpontos növekedést elérve, 13,1%-os piaci részesedéssel őrizte meg piacvezető pozícióját, így továbbra is a legkedveltebb autómárkának bizonyult a magyarországi újautó vásárlók körében. Mindeközben a Lexus a teljes prémium újautó piacon 780 új autó értékesítésével, 4,7%-os részedéssel, a kivonásokkal tisztított prémium újautó piacon pedig 763 új autó értékesítésével, 5,2%-os részesedéssel őrizte meg ötödik helyét.
Történelmi rekord a vevőszerződések tekintetében
Miközben az egész iparágra jellemzőek voltak a chiphiány miatti megnövekedett szállítási határidők amelyek a piac bővülését is visszafogták, e tekintetben a Toyota és a Lexus az áltagosnál jobb feltételeket kínált, a vevőszerződések tekintetében pedig mindkét márka esetében történelmi rekord született: tavaly hazánkban több, mint 22000 ügyfél szerződött új Toyota és 1200 ügyfél szerződött új Lexus megvásárlására. Ebben természetesen benne vannak az olyan már az előértékesítés során hatalmas sikert elérő modellek, mint a vadonatúj Toyota Yaris Cross, vagy épp a vadonatúj Lexus NX, amelyekből az első nagyobb mennyiségek az idei év első negyedévében érkeznek hazánkba.
A Toyota és a Lexus a példa nélküli magyarországi autópiaci zöldülés motorja
A magyarországi újautó piac dinamikus zöldülése 2021-ben is folytatódott: míg alig két éve, 2019-ben még csupán a hazai újautóértékesítések alig 8%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos autóeladások, addig ez tavaly már nem kevesebb, mint 37% (csak személyautókra vetítve pedig 46%) volt. A zöldülés fő csapását továbbra is a praktikusan, kompromisszumok nélküli hibridek jelentik: a 37%-ból 19%-ot tettek ki a lágy hibridek, 11%-ot az öntöltő (vagy másnéven full) hibridek, és 3%-ot a hálózatról is tölthető plug-in hibridek. A Toyota és a Lexus együtt tavaly a magyarországi részben vagy teljesen elektromos újautó értékesítések 21,6%-át jegyezte. Mindez annak köszönhető, hogy a két márka a piac legszélesebb, minden fontos személyautó szegmensre kiterjedő hibrid portfolióját kínálja, mintegy 19 modellel (11 Toyota és 8 Lexus), és a hazai Toyota eladások 55%-át (személyautók esetében 73%-át), a Lexus eladásoknak pedig 99%-át teszik ki a hibridek.
Flottapiaci előretörés
Míg a magyarországi flottapiac még néhány évvel ezelőtt is dízel dominált volt (a haszongépjárművek esetében még ma is ez jelenti a fő csapást), addig mára a részben vagy teljesen elektromos meghajtások, különös tekintettel a kompromisszummentes, és rendkívül jó üzembentartási költségeket kínáló hibridekre a flottapiacon is megkerülhetetlenné váltak. Ez magával hozta a Toyota elképesztő flottpiaci menetelését is: míg 2015-ben a márka még csupán 4,3%-os részesedéssel a hetedik helyen állt a hazai kivonásokkal tisztított flottapiacon, tavaly már 11,8%-os részesedéssel a legkedveltebb márka volt a flottavásárlók körében. A vállalati flottavásárlók számára az alacsony üzemben tartási költségek és kimagasló megbízhatóság mellett fontos a széles kínálat is, a Toyota pedig immáron minden fontos személyautó szegmensben kínál hibrid modellt, míg a közép- és felsővezetők a Lexus hibridek széles kínálatából választhatnak. A vállalati felhasználók kiszolgálását célozza emellett a Toyota haszongépjárműveket és az azokhoz kapcsolódó számos szolgáltatást (szaktanácsadás, bemutató modellek, csereautó, változatos felépítmények) kínáló Toyota Professional is amely már dedikált bemutatóteremmel is rendelkezik, ezek sora pedig folyamatosan bővül majd. Ennek sikerét jól mutatja, hogy a Toyota immár 11,6%-os részesedéssel a harmadik legkeresettebb márka a kivonásokkal tisztított magyarországi haszongépjármű piacon.
Minden meghatározó szegmensben az élmezőnyben
Ahogyan az alábbi ábrán is látható, a Toyota modellek szinte minden meghatározó szegmensben az élmezőnyben végeztek 2021-ben a teljes piacon és a kivonásokkal tisztított újautó piacon egyaránt. A legkelendőbb Toyota modellnek 2021-ben is a Corolla bizonyult 3380 darabbal, ami a Toyota hazai eladásainak 24,2%-át azaz közel egynegyedét jelenti. Ezzel a Corolla szegmensének második legnépszerűbb modellje volt, 23,6%-os szegmensrészesedéssel. A második legnépszerűbb Toyota modell az ’Év Autója” díjas Yaris volt 1906 darabbal, ezzel a modell ugyancsak szegmensének második legkedveltebb modellje volt, 23%-os szegmensrészesedéssel. A harmadik helyen a Toyoták rangsorában a RAV4 végzett 1830 darabbal, ezzel ez a modell is szegmensének ezüstérmese lett 20,7%-os szegmensrészesedéssel. A negyedik legkelendőbb Toyota az ’Év Pickupja’ díjas Hilux 1567 darabbal volt, amely elképesztő, 46,2%-os részesedéssel őrizte meg első helyét szegmensében. Remek eredményt ért el a 12,4%-os részesedéssel szegmens második C-HR, az 53,9%-os részesedéssel szegmensét letaroló, a nagycsaládos autóvásárlási program favoritjának számító Proace City, a 34,3%-os részesedéssel szegmenselső Aygo, a 26,5%-os részesedéssel szegmens második Highlander és a 13,9%-os részesedéssel szegmens harmadik Proace Verso is. A legkelendőbb Lexus modell tavaly is az NX prémium SUV volt 331 darabbal, ami a márka hazai értékesítéseinek 43,4%-át jelentette. A második helyen tavaly is az RX nagyméretű prémium SUV futott be 160 darabbal, a harmadik helyet pedig az UX kompakt prémium SUV szerezte meg 127 darabbal. Nem sokkal maradt le az UX mögött az ES felsőkategóriás limuzin sem, amelyből 118 darab talált gazdára tavaly hazánkban.
Fiatal portfolió, folyamatosan érkező vadonatúj modellek sora
A Toyota és a Lexus az elmúlt években elképesztő ütemben mutatta be vadonatúj modelljeit, nem volt ez másképp tavaly és nem lesz másként idén sem. Ezen a héten indult meg a vadonatúj Toyota Aygo X mini crossover előrendelési lehetősége, tavasszal érkezik a vadonatúj Toyota GR86 sportautó, nyáron debütál a vállalat első, dedikáltan akkumulátoros elektromos autónak fejlesztett modellje, a bZ4X SUV és a Toyota Hilux GR Sport változata, ősszel pedig érkezik a Corolla Cross kompakt crossover, a világ első autója, amelyben már az ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtás működik. A Lexus magyarországi kínálatában az első negyedévben jelenik meg a márka első akkumulátoros elektromos modellje, az UX 300e és megérkezik az immáron plug-in hibrid elektromos meghajtással is rendelhető Lexus NX prémium SUV. Az év második felében érkezik a vadonatúj Lexus RZ akkumulátoros elektromos nagyméretű SUV, ezen felül pedig még egy egyelőre nem részletezett megújult modellt és egy új generációs modellt is ígér a márka. Minden adott tehát ahhoz, hogy a Toyota 2022-ben is megőrizze és tovább erősítse a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon megszerzett piacvezető pozícióját, a Lexus pedig tovább folytassa menetelését a prémium piacon.