Új fejezet az Aygo történetében: elrajtolt a hibrid gyártás – Toyota Kovács

A Toyota Motor Europe megkezdte az új Aygo X Hybrid gyártását a csehországi kolíni üzemben. A modell az A-szegmens első öntöltő hibridje, amely kiemelkedően alacsony CO₂-kibocsátást kínál, és tovább erősíti a Toyota többirányú elektrifikációs stratégiáját, amely immár minden főbb járműkategóriában elérhetővé tesz környezetbarát hajtásláncokat. Az Aygo több mint húszéves gyártási múltra tekint vissza, a 2021-ben bemutatott Aygo X pedig eddig több mint 365 ezer legyártott példánnyal bizonyította sikerét. A most bemutatkozó hibridváltozat fejlesztésével és gyártásával a Toyota a hatékonyság növelésére, valamint a környezeti terhelés további csökkentésére törekszik: a TMMCZ üzemben új anyagok, optimalizált folyamatok és korszerű logisztikai megoldások segítik a fenntartható működést, az új hibrid Aygo X teljes életciklusra vetített karbonlábnyoma pedig 18 százalékkal alacsonyabb az előző generációnál. A több mint 3200 főt foglalkoztató kolíni gyár a régió autóiparának egyik meghatározó szereplője, amely már a jövő akkumulátoros elektromos modelljeinek gyártására is felkészül. A Toyota hosszú távú célja, hogy 2040-re Európa teljes területén karbonsemleges működést érjen el, gyártóüzemeiben pedig már 2030-ra teljesítse ezt a vállalást, energiahatékonysági fejlesztésekkel és megújuló energiaforrások alkalmazásával támogatva a folyamatot. A most induló gyártás ennek az útvonalnak újabb fontos állomása, és tovább erősíti a Toyota szerepét az európai elektrifikáció élvonalában.

A Toyota Motor Europe (TME) megkezdte a vadonatúj Toyota Aygo X Hybrid gyártását a Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) üzemében. A Toyota legelérhetőbb modellje Európában, az Aygo X Hybrid az A-szegmens első öntöltő hibridje, amely a legkedvezőbb CO2-kibocsátással rendelkezik a piacon található nem plug-in modellek közül* – így a hibrid technológia minden eddiginél szélesebb kör számára válik elérhetővé. Ezzel a bevezetéssel a Toyota immár minden főbb járműkategóriában kínál elektrifikált opciót Európában.

Az Aygo gyártása 20 évvel ezelőtt, 2005 februárjában indult. A 2021-ben bemutatott Aygo X egy crossover ihletésű kialakítással lépett piacra, mára több mint 365.000 legyártott példánnyal.

Az új Aygo X Hybrid a TMMCZ kolíni üzemében készül, ahol új anyagok, hatékonyabb folyamatok és logisztika révén tovább csökkentik az üzem környezeti terhelését**. A TMMCZ – amely mintegy 3200 főt foglalkoztat, és az alkatrészek 65 százalékát helyben szerzi be – alapítása, 2022 óta több mint 2,3 millió Toyota járművet gyártott, köztük az Aygo, Aygo X és Yaris modelleket. Az üzem a jövőbeni akkumulátoros elektromos járművek (BEV) gyártására is készül, tovább erősítve a Toyota többirányú stratégiáját a karbonsemlegesség felé vezető úton.

„Örömmel kezdjük meg az Aygo X Hybrid gyártását, miközben már a jövő elektromos autóinak előkészítésén is dolgozunk. Ez a mérföldkő újabb lépés többirányú utunkon a karbonsemlegesség felé. A GR SPORT kivitel bevezetése pedig egyedülálló fejezetet nyit az Aygo történetében” – mondta Robert Kiml, a Toyota Motor Manufacturing Czech elnöke.

„Az Aygo X a Toyota elismert hibrid technológiáját vezeti be legkompaktabb, legelérhetőbb modellünkbe, amely így fokozott hatékonyságot, dinamikus teljesítményt, fejlett biztonsági funkciókat és szigorú minőségi követelményeket kínál. Ez a mérföldkő bizonyítéka elkötelezettségünknek a fenntartható mobilitás mindenki számára elérhetővé tételében, minőségbeli kompromisszumok nélkül” – mondta Peter Rade, a Toyota Motor Europe minőségügyi alelnöke.

A Toyota célja, hogy 2040-re elérje a karbonsemlegességet Európában, míg valamennyi európai gyártóüzemében 2030-ra. A TMMCZ ezt a célt energiahatékonysággal, megújuló energiaforrások alkalmazásával és folyamatinnovációval támogatja.

A Toyota Motor Europe NV/SA (TME) felügyeli a Toyota, GR (Gazoo Racing) és Lexus járművek, valamint alkatrészek és tartozékok nagykereskedelmi értékesítését és marketingjét, valamint a Toyota európai gyártási és mérnöki tevékenységeit. A Toyota közvetlenül több mint 26.000 embert foglalkoztat, és 1990 óta több mint 12 milliárd eurót fektetett be Európában. Nyolc európai gyártóüzeme Portugáliában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Törökországban található. Ma megközelítőleg 14,7 millió Toyota, GR és Lexus jármű közlekedik az európai utakon, amelyek tulajdonosait 28 nemzeti marketing- és értékesítési vállalatból álló hálózat, valamint 53 országban (EU, Egyesült Királyság, EFTA-országok + Oroszország, Izrael, Törökország és más kelet-európai országok) mintegy 2.800 kiskereskedelmi egység támogatja. 2024-ben a TME 1.217.132 járművet értékesített Európában, 7,1 százalékos piaci részesedést elérve. További információkért látogasson el a www.toyota-europe.com oldalra.

A Toyota hisz abban, hogy ha az emberek szabadon mozoghatnak, akkor bármi lehetséges. A „Mobilitás mindenkinek” elve érdekében a Toyota biztonságosabb, még inkább összekapcsolt, inkluzívabb és fenntarthatóbb mobilitást kíván megalkotni, hogy elérje legfőbb küldetését: „Boldogságot mindenkinek”. Európában a TME elindította a KINTO mobilitási márkát, amely mobilitási szolgáltatások széles skáláját kínálja 14 országban, és ösztönzi a zéró emissziós üzemanyagcellás termékek, és azok műszaki támogatásának business-to-business értékesítését. Hozzájárulva az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaihoz, a Toyota azon dolgozik, hogy Európa-szerte minden üzleti tevékenységének körében elérje a karbonsemlegességet. Európában a széndioxid-csökkentés terén történelmi távlatokban is vezető szerepet betöltő TME célja, hogy 2035-ig 100 százalékkal csökkentse minden új járművének széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, és továbbra is az elektrifikált hajtásláncok teljes választékát kínálja majd ügyfeleinek a régióban hibrid, plug-in hibrid, akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás modelljeinek képében.

* 86 g CO₂/km – Előzetes WLTP-adatok, minden érték változhat a végleges jóváhagyásig.
** A Toyota becslése szerint az új hibrid Aygo X élettartamra vetített karbonlábnyoma 18 százalékkal alacsonyabb az előző generációnál, a JATO WLTP kombinált CO₂, 2025. május adatai alapján.