Év végén érkezik a lágy hibrid Toyota Land Cruiser – Toyota Kovács

Még az idén év végén bemutatkozik az első elektrifikált hajtáslánccal szerelt Toyota Land Cruiser Európában: a 48 V-os hibrid rendszer kifinomultabb és kényelmesebb teljesítményt biztosít mind közúton, mind terepen, miközben a terepjáró-ikon lenyűgöző terepképességei nem csorbulnak – beleértve a 700 milliméteres gázlómélységet is. Ezzel a Toyota eleget tesz 2021-es ígéretének, miszerint 2025-re egyetlen olyan modell sem szerepel majd kínálatában, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal.

A Toyota Land Cruiser új korszakba lép az első elektrifikált hajtásláncának bevezetésével. Az új Land Cruiser Hybrid 48V egy lágy hibrid rendszert kapott, amely kifinomultabb, kényelmesebb teljesítményt nyújt mind közúton, mind terepen, anélkül, hogy ez befolyásolná a terepképességeit – így továbbra is leküzdi a legnehezebb terepet is. A Toyota Land Cruiser jelenlegi, új generációja a modell legendás erősségeit – a minőséget, a tartósságot és a megbízhatóságot – ötvözi új technológiákkal és jellegzetes formákkal, amely összehozza a modern vonásokat a múltidéző részletekkel. Az új Toyota New Global Architecture alvázas platformra építve még nagyobb erő lakozik benne a nehéz körülmények leküzdéséhez, miközben nyugodt, magabiztos viselkedést biztosít közúton. A 48 V-os hibrid rendszer a Land Cruiser meglévő 2,8 literes motorját és nyolcfokozatú Direct Shift automata sebességváltóját ötvözi egy elektromotor-generátorral, lítium-ion hibrid akkumulátorral és egy DC-DC átalakítóval. A komponensek úgy lettek kialakítva és elhelyezve, hogy ellenálljanak a zord környezeti feltételeknek, így a jármű képességei nem csorbultak – beleértve a 700 milliméteres gázlómélységet is. Az előnyök között szerepel a kifinomultabb, csendesebb és közvetlenebb start-stop rendszer, valamint az egyenletes és erőteljes gyorsulás álló helyzetből.

A Toyota 48 V-os hibrid rendszere

A Toyota új lágy hibrid rendszere egyszerű integrációra lett tervezve. A Toyota teljes hibrid rendszerénél kompaktabb, így könnyebben beépíthető a meglévő hajtásláncokba, anélkül, hogy jelentős áttervezésre vagy átalakításra lenne szükség. Ennek köszönhetően a Hybrid 48V hajtáslánc nemrégiben bevezetésre került az új Toyota Hiluxban is. A Hybrid 48V rendszer a Land Cruiser bevált 2,8 literes turbódízel motorját használja, és három új, fő alkotóelemet foglal magában: egy elektromotor-generátort, amely a hagyományos generátort helyettesíti, egy 48V-os lítium-ion akkumulátort és egy DC-DC átalakítót, amely az akkumulátor és a motor energiaáramlását szabályozza.  A rendszer semmilyen módon nem befolyásolja a Land Cruiser képességeit extrém körülmények között és nehéz terepen. Például az elektromotor-generátort a motorblokk tetejére helyezték, így a jármű továbbra is át tud kelni alacsony sebességgel akár 700 mm mély vízben is.

Elektromotor-generátor

Az elektromotor-generátort – amely egy állandó mágneses szinkron típusú egység – a motor hajtja, és ez tölti fel a lítium-ion akkumulátor. Számos előnnyel jár a vezetési élményre nézve, mind közúton, mind terepen. Regenerációs funkcióval rendelkezik, amely minden alkalommal visszanyeri az energiát, amikor a vezető felengedi a gázpedált, és a motorfékkel fékez. Ezután ezt az energiát a motor stop-start funkciójához és a gyorsulás támogatásához használja fel, minimalizálva az energiaveszteséget. Javítja a hatékonyságot, megkönnyíti a vezetést és természetes érzésű lassulást eredményez. Közúti vezetés során az álló helyzetből történő gyorsulás és a lassulás kifinomult és egyenletes, ami hozzájárul a nyugodtabb és kényelmesebb utazáshoz. A durvább terepen az elektromotor-generátor támogatja a Land Cruiser akadályok leküzdését előtérbe helyező képességét.  A rendszer aktuális működési módját a vezető többfunkciós műszeregységén jelzi a CHG (energia-visszanyerés), ECO vagy PWR (mindkét esetben segítséget nyújt az elektromotor) felirat.

A start-stop rendszer teljesítménye

A 48 V-os hibrid rendszer gyorsabb és csendesebb start-stop funkciót biztosít, kevesebb rázkódással, ami könnyebb és kényelmesebb vezetést tesz lehetővé a közúti forgalomban. Mivel az elektromotor-generátor mindig csatlakoztatva van, kevesebb a késleltetés a motor azonnali újraindításakor a leállás után. Az egység lehetővé teszi a motor újraindítását magas fordulatszámon is. A rendszer automatikus leállítja a belső égésű motort, ha az autó nagy forgalomban halad, vagy ha a vezető véletlenül újraindítja a motort a fékpedál felengedésével. A vezető a jármű többfunkciós műszeregységén beállíthatja a start-stop rendszer működését: kiválaszthatja a NORMAL (NORMÁL) vagy a LONG (HOSSZÚ) opciót. A LONG (HOSSZÚ) opció kiválasztása esetén a motor alapjárati leállási ideje megnő, ha a légkondicionáló működik. Ha a jármű emelkedőn halad, akkor a motor újraindítása és a hajtóerő generálása között enyhe késleltetés lehet. Kiegészítő funkcióként a start-stop rendszer fenntartja a féknyomást, amíg elegendő hajtóerő nem keletkezik a sima elinduláshoz. Emellett, ha a jármű sík felületen halad, a rendszer kompenzálja az újraindításkor keletkező túlzott hajtóerőt. Az üzemanyag-befecskendezés mennyiségének szabályozását optimalizálták a rendszer reakcióképességének támogatására, egyensúlyban tartva azt a gyorsulás során tapasztalt rázkódás mértékével.

Lítium-ion hibrid akkumulátor

A 48 V-os lítium-ion hibrid akkumulátor 13 cellával rendelkezik és 4,3 Ah kapacitású. A tervezésénél különösen nagy hangsúlyt helyeztek a kompakt belső alkatrészekre, ami könnyebb integrációt és mindössze 7,6 kg-os tömeget tesz lehetővé, minimalizálva a megoldás helyigényét. Teljesen feltöltött állapotban induláskor akár 12 kW további teljesítményt és 65 Nm nyomatékot tud biztosítani a hajtásláncnak.   Mind a hibrid akkumulátor, mind az alacsony profilú DC-DC átalakító védve van a víz behatolása ellen, és a jármű elejéről a lehető legtöbb hűtőlevegő kerül az akkumulátorba, amely alacsonyabb hőmérsékletű, mint az utastér levegője. A szűrő segít megakadályozni a por felhalmozódását az akkumulátor hűtőcsatornáiban, a ventilátor pedig segít megakadályozni az akkumulátor teljesítményének romlását magas hőmérsékleten.

Kétkaros szíjfeszítő

Az elektromotor-generátor kétkaros szíjfeszítővel működik, amelyet kifejezetten dízelmotorral felszerelt járművekhez és a rossz útviszonyokhoz terveztek. A szükséges szíjfeszesség biztosítása mellett újraindítási segítséget és jobb gyorsulási reakciót is biztosít. A zaj- és rezgésszintje megegyezik a benzinmotorral felszerelt járművekével. A szíj anyagösszetétele kulcsfontosságú a teljesítménye szempontjából. A szíj bordázott oldalán található nagy szilárdságú pamutszövet réteg csökkenti a zajt, elnyeli a vizet és nedves állapotban is megőrzi súrlódási együtthatóját. Ez segít az egyenletes teljesítmény elérésében nehéz körülmények között, például vízben való haladáskor. A szíj magjában nagy szilárdságú aramid zsinór található, amely növeli a megbízhatóságot feszültségnövekedés esetén, például amikor az elektromotor-generátor elindítja a motort vagy növeli az áramtermelés szintjét. A feszítőkarokban található ütközők csökkentik az elektromotor-generátor módra váltáskor a karok és a ház ütközése által okozott rendellenes zajt és rezgést. A csillapító mechanizmusban található perselyek megakadályozzák, hogy idegen testek, például por és kavics kerüljön a csúszó alkatrészekbe rossz útviszonyok között.

Idén év végén érkezik

A jövőben az összes európai Land Cruiser modell a Hybrid 48V rendszert fogja alkalmazni, ugyanakkor jelenleg készletről még rendelhető a tisztán belsőégésű motort használó kivitel. A lágy hibrid Land Cruiser hazai rendelhetősége várhatóan idén év végén nyílik meg és akkor érkeznek a modellből az első darabok is Magyarországra.