A vállalatalapító Kiichiro Toyoda unokája, az idén 67. évébe lépő Akio Toyoda 2009 januárjában vette át a Toyota világszintű elnök-vezérigazgatói feladatait, a környezettudatos japán autógyártó pedig vezénylete alatt a világ legnagyobb és legnyereségesebb autógyártójává, a Toyota márkanév pedig a világ legértékesebb autóipari márkájává vált. A világ vezető autógyártójából a világ vezető mobilitási szolgáltatójává válást célul kitűző, és ezt a folyamatot az elmúlt években sikerrel irányító Akio Toyoda most bejelentette, hogy a 2023-as japán üzleti év megkezdésével, 2023. április 1.-el átveszi az akkor nyugdíjba vonuló Takeshi Uchimayada feladatait az Igazgatótanács elnökeként, míg a Toyota által eddig ellátott elnök-vezérigazgatói feladatokat a jövőben az eddig a Toyota csoport prémium márkája, a Lexus elnök-vezérigazgatójaként dolgozó Koji Sato vesz majd át.
Akio Toyoda, a Toyota most eggyel hátrébb lépő elnök-vezérigazgatója igazi autóipari ikonnak számít, sokan igazi vizionáriusnak tartják, aki nem csupán a vállalat történetének legnagyobb kihívásain (köztük a 2008-as gazdasági válságot követő éveken, egy visszahívásoktól terhelt időszakon, a 2011-es kelet-japán földrengés, a Covid és az orosz-ukrán háború jelentette kihívásokon) át navigálta sikerrel az irányítása alatt a világ lenagyobb és legnyereségesebb autógyártójává váló Toyotát, de egyben sikerrel ismerte fel az autóipar elmúlt 100 évének legnagyobb változását hozó átalakulását is, amelyre válaszul célul tűzte ki a Toyota vezető autógyártóból vezető mobilitási szolgáltatóvá történő konverzióját. Akio Toyoda irányítása alatt a Toyota megerősítette szerepét a világ legzöldebb, a környezettudatosság iránt leginkább elkötelezett autógyártójaként, és vezető szerepre tett szert a részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos, hidrogén üzemanyagcellás elektromos) meghajtások mellett a mesterséges intelligencia, a robotika, és az ezekre épülő önvezető autózás területét érintő fejlesztések területén is, felismerve hogy e tekintetben a Toyotának immár nem is elsősorban a többi autógyártóval, hanem az ezen a területen ugyancsak előrehaladott fejlesztésekkel bíró tech cégekkel kell felvennie a versenyt.
Akio Toyoda emellett a Toyota Beyond Zero stratégiáját meghirdetve világossá tette, a Toyota nem egyes technológiákat, hanem a CO2-kibocsátást tekinti fő ellenségnek, és az akkumulátorok gyártásához szükséges alapanyagok elérhetőségének illetve az akkumulátoros elektromos infrastruktúra jelenleg globálisan egyenlőtlen helyzetének okán rövidtávon a legnagyobb emissziócsökkentésre a multi-tech megközelítést, azaz a különböző részben vagy teljesen elektromos meghajtások egymást kiegészítő használatát látja alkalmasnak. Éppen ezért, miközben a Toyota eddig világszinten az összes többi autógyártó összesített részben vagy teljesen elektromos eladásainál több, mintegy 22 millió öntöltő hibrid elektromos autót értékesített, globális kínálatában pedig már most 40-nél is több részben vagy teljesen elektromos autó szerepel, emellett 2030-ig sorban mutatja be akkumulátoros elektromos autóit, az autógyártó Akio döntésének megfelelően több, mint 22.000 az öntöltő hibrid elektromos és több, mint 5.700 a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtással kapcsolatos szabadalmat osztott meg versenytársaival, elősegítve ezen technológiák mihamarabbi térnyerését és ezáltal az iparág drasztikus emissziócsökkentését. A Toyota mindeközben előrehaladott kutatás-fejlesztési tevékenységet folytat az ugyancsak nagy potenciált magában rejtő hidrogén belsőégésű technológia területén is. Akio Toyoda ugyanis célul tűzte ki, hogy 2035-re a Toyota teljes európai értékesítése, 2040-re pedig teljes európai tevékenysége (beleértve a logisztikát, gyártást, back-office tevékenységet és a beszállítói láncot) zéró emissziós legyen, 2050-re pedig globálisan is ez utóbbi a cél.
Mindezeken felül ugyanakkor Akio Toyoda egy szenvedélyes autórajongó és mesterpilóta is, aki ’Morizo’ álnéven a versenypályákon is rendszeresen megméreti magát és a Toyota legújabb technológiai fejlesztéseit is, így vélhetően nem véletlen az sem, hogy, hogy az ő vezetése alatt köszöntött be a Toyota motorsport aranykora is: a japán autógyártó az elmúlt években sorozatosan mindent megnyert amit csak meglehetett, a Rally Világbajnokság (WRC) és a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) konstruktőri és egyéni világbajnoki címeitől a Dakarig. Arról, hogy az Akio Toyoda által az Igazgatótanács elnökeként betöltött új szerepkör, valamit Koji Sato elnök-vezérigazgatói előrelépése milyen hatással lesz a vállalat működésére, stratégiájára, a Toyota hamarosan további részletekkel szolgál majd.