Jelenlegi hely

Háromnegyed éves eredmények: a Toyota tarolt a hazai újautó-piacon

Az év első három negyedévében egyetlen márka sem növelte nagyobb mértékben piaci részesedését, mint a Toyota. Sőt, a piaci szereplők egy része mintha behúzta volna a kéziféket

Idén minden tizedik, Magyarországon eladott új személygépkocsi Toyota volt, derül ki a Datahouse részletes elemzéséből. A 2020. január-szeptember közötti időszakot ezzel a hazai piac második legerősebb márkájaként zárta a japán autógyártó, épp csak elmaradva a listát változatlanul, de meglehetősen ingadozó teljesítménnyel vezető Suzuki mögött. Érdekesség, hogy miközben a Suzuki mindenki másnál többet veszített piaci részesedéséből (-7,3 százalékpont), a Toyota épp ellenkezőleg, rekord mértékű növekedésről (+3,1 százalékpont) számolhatott be.

Helyezés (2019. helyezés)Márka2020. jan. - szept.2019. jan. - szept.Változás %2020. jan. - szept. piaci rész %2019. jan. - szept. piaci rész %Változás (százalék-pont)
        
1. (1.)Suzuki9 35620 391-54,1%10,4%17,7%-7,3%
2. (5.)Toyota8 9937 94713,2%10,0%6,9%3,1%
3. (2.)Ford7 92410 342-23,4%8,8%9,0%-0,2%
4. (7.)Dacia7 6287 0937,5%8,5%6,2%2,3%
5. (4.)Škoda7 4159 133-18,8%8,2%7,9%0,3%
6. (6.)Volkswagen7 2997 656-4,7%8,1%6,7%1,4%
7. (8.)Kia4 5575 453-16,4%5,1%4,7%0,4%
8. (9.)Renault4 1115 395-23,8%4,6%4,7%-0,1%
9. (10.)Fiat4 0283 9851,1%4,5%3,5%1,0%
10. (3.)Opel3 9189 446-58,5%4,3%8,2%-3,9%
11. (12.)Mercedes3 4553 3094,4%3,8%2,9%0,9%
12. (11.)Hyundai3 3403 862-13,5%3,7%3,4%0,3%
13. (14.)BMW2 5362 785-8,9%2,8%2,4%0,4%
14. (17.)Peugeot1 9091 7548,8%2,1%1,5%0,6%
15. (13.)Nissan1 8252 978-38,7%2,0%2,6%-0,6%
16. (20.)Volvo1 5551 5321,5%1,7%1,3%0,4%
17. (--)Citroën1 470n.a.n.a.1,6%n.a.n.a.
18. (--)Jeep1 467n.a.n.a.1,6%n.a.n.a.
19. (15.)Audi1 4522 025-28,3%1,6%1,8%-0,2%
20. (16.)Honda1 1501 787-35,6%1,3%1,6%-0,3%

Ugyanez igaz a darabszámokra is: a Suzuki kevesebb mint kétharmad annyi autót (-54,1%) adott el az első három negyedévben, mint egy évvel korábban, míg a Toyota 13,2 százalékkal többet. Mindezt úgy, hogy a piac időközben jelentős mértékben, közel 22 százalékkal zsugorodott – ennek tudható be a piaci részesedések drámai mértékű változása. Míg a két japán márkát tavaly még öt helyezés és 8,7 százalékpont (!) választotta el egymástól, ma már mindössze 0,4 százalékpont a Suzuki előnye. 

A piac egészét tekintve jól látható a koronavírus-járvány ellen tavasszal bevezetett megszorító intézkedések drámai hatása: a 2018. és 2019. között is tapasztalt tavaszi-nyári forgalomemelkedés elmaradt, ehelyett áprilisban és májusban 50 százalékot meghaladó mértékű volt a gyengülés; január és szeptember kivételével általános volt a vásárlói kedv nagymértékű csökkenése.

Hónap20202019Változás 2019/2020. %
    
január10 1149 716  4,1%
február11 07711 229-1,4%
március11 47713 394-14,3%
április6 18212 421-50,2%
május6 47114 213-54,5%
június10 35413 575-23,7%
július12 04515 285-21,2%
augusztus10 92315 618-30,1%
szeptember11 4499 65418,6%
    
Összesen90 092115 105-21,70%

Miközben a céges vevők még kivárnak, a magánvásárlók körében egyértelműen nyerő márka a Toyota: négy szegmensben is dobogós, ezen belül kettőben az abszolút első helyen áll a Toyota releváns típusa. A darabszámok mögötti zárójelben található szám a kivonás nélküli darabszámot jelzi.

A miniautóknál a Toyota Aygo január óta vezeti az eladási listákat, és ez szeptemberben sem változott. A modell egyébként a céges eladásokban is jól áll, szeptemberben és az év első kilenc hónapjában egyaránt.

CégesModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Fiat 500282 (107)Fiat 5002404 (192)
2Volkswagen UP!24 (24)Volkswagen UP!97 (92)
3Toyota Aygo11 (11)Toyota Aygo50 (48)
MagánModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Toyota Aygo42 (41)Toyota Aygo327 (325)
2Kia Picanto35 (35)Kia Picanto208 (207)
3Fiat 50030 (30)Fiat 500304 (302)

Hasonló a helyzet a Toyota Yarisszal, amely nemcsak a magánvásárlók körében hódít, hanem a céges eladásokból is jócskán részesedik: ennek köszönhetően összességében ez volt a szeptemberben legnagyobb számban eladott kisautó.

CégesModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Opel Corsa75 (71)Renault Clio1032 (314)
2Toyota Yaris64 (64)Volkswagen Polo535 (113)
3Volkswagen Polo49 (21)Opel Corsa433 (364)
MagánModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Toyota Yaris216 (215)Toyota Yaris1651 (1645)
2Suzuki Swift59 (59)Renault Clio1253 (1252)
2Opel Corsa53 (53)Dacia Sandero685 (683)

Az alsó-középkategóriában a céges ranglistán és a magán ügyfelek körében egyaránt a Corolla volt a harmadik legkeresettebb kompakt modell szeptemberben; az autó az év első kilenc hónapjára vetítve a vásárlók második számú kedvence volt.

CégesModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Suzuki SX4 S-Cross359 (188)Škoda Octavia3107 (2747)
2Skoda Octavia340 (294)Toyota Corolla1620 (1566)
3Toyota Corolla165 (163)Suzuki SX4 S-Cross1539 (679)
MagánModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Suzuki SX4 S-Cross314 (309)Suzuki SX4 S-Cross1903 (1881)
2Kia Ceed103 (103)Toyota Corolla1091 (1088)
3Toyota Corolla86 (86)Kia Ceed632 (632)


Sokakat meglepett a Toyota Camry sikere: az elsőkerék-hajtású, hibrid nagyautó a szegmens legnépszerűbb típusa volt a magánvásárlók körében.

MagánModellForgalomba helyezés 2020.09.ModellForgalomba helyezés 2020.01-09.
1Toyota Camry10 (10)Toyota Camry97 (97)
2Mazda Mazda67 (7)Mazda Mazda686 (82)
3Alfa Romeo Giulia7 (7)Volkswagen Passat63 (63)

Említést érdemel még a prémium kategóriákban a Lexus sikere: a Lexus ES300h az év eddigi szakaszának második legkedveltebb privát nagyautója, a Lexus LS pedig szeptemberben holtversenyben vezette a céges luxusautók eladásait. 

Fotó: Toyota