Jelenlegi hely
2020-ban a Toyota volt a magyarok kedvenc márkája
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által közzétett adatok szerint a 2020. naptári évben Magyarországon eladott új személygépkocsik és könnyű haszonjárművek jelentős részét (24,5%, illetve 21,2%) soha nem helyezték forgalomba az országban, vagy hat hónapon belül kivonták a forgalomból.
Ezek az autók (több mint 31 ezer személygépkocsi, illetve több mint 4600 könnyű haszonjármű) sem a hazai gépjármű-állomány fiatalodását nem szolgálják, sem a valós piaci keresletet, illetve fogyasztói preferenciát nem tükrözik, ezáltal torzítják a valós magyarországi gépjárműpiaci erőviszonyokról alkotott képet. Teljesen eltekinteni értelemszerűen nem lehet tőlük, ám az egyes márkák teljesítményét mérlegelve feltétlenül meg kell vizsgálni a kivonásoktól megtisztított, azaz csak a ténylegesen magyarországi használatba került járművek eladásait is.
Ezek szerint pedig a Toyota toronymagasan vezeti az eladásokat a személygépkocsik terén éppúgy, mint a személy- és a könnyű haszongépjárművek összesített piacán. A piacvezető márkák közül ráadásul a Toyota az egyetlen, amely mindkét szektorban növelni tudta eladásait, miközben több jelentős piaci szereplő is 40 százalékot meghaladó mértékben esett vissza.
Magyarországi újautó eladások 2020-ban Top10 személyautók (kivonások után)
Helyezés | Márka | 2020. jan.-dec. | 2019. jan.-dec. | változás% |
1. | Toyota | 12 259 | 10 537 | 16,3% |
2. | Suzuki | 9 940 | 17 880 | -44,4% |
3. | Škoda | 9 169 | 11 536 | -20,5% |
4. | Dacia | 7 926 | 8 645 | -8,3% |
5. | VW | 7 270 | 7 869 | -7,6% |
6. | Kia | 5 842 | 6 973 | -16,2% |
7. | Opel | 4 921 | 9 620 | -48,8% |
8. | Ford | 4 795 | 8 815 | -45,6% |
9. | Mercedes | 4 285 | 4 435 | -3,4% |
10. | Renault | 4 018 | 4 924 | -18,4% |
Magyarországi újautó eladások 2020-ban Top10 személyautók és kishaszonjárművek (kivonások után)
Helyezés | Márka | 2020. jan.-dec. | 2019. jan.-dec. | változás% |
1. | Toyota | 14 008 | 12 096 | 15,8% |
2. | Suzuki | 9 940 | 17 880 | -44,4% |
3. | Ford | 9 411 | 14 365 | -34,5% |
4. | Škoda | 9 169 | 11 536 | -20,5% |
5. | Dacia | 9 030 | 10 193 | -11,4% |
6. | VW | 8 472 | 10 284 | -17,6% |
7. | Opel | 6 220 | 10 634 | -41,5% |
8. | Kia | 5 842 | 6 973 | -16,2% |
9. | Renault | 5 558 | 6 979 | -20,4% |
10. | Mercedes | 4 959 | 5 101 | -2,8% |
Ami az egyes szegmenseket teljesítményét illeti, a Toyota hagyományaihoz híven elsősorban a privát vásárlók körében bizonyult abszolút favoritnak: a Toyota Aygo (26,8% piaci részesedéssel), a Yaris (27,3%) és a Corolla (25,7%) egyaránt a magánvásárlók abszolút kedvencei.
Ugyanakkor egyes szegmensekben a flottaeladásokban is jelentős előrelépések történtek: a Toyota RAV4 például hatalmas előnnyel, 28,7 százalékos piaci részesedéssel vezeti a középkategóriás szabadidőjárművek kivonásoktól megtisztított céges eladásait, ugyanúgy, ahogy az imént már említett Yaris (25,1%) és Corolla (23,8%) is.
Ezek után nem meglepő, hogy a Corolla (24,5% piacrész), a Yaris (19,3%) és a RAV4 (21,9%) az összesített listán is a piac legerősebb ajánlatának bizonyult. A rangsor nem lenne teljes a legendás Toyota Hilux nélkül, amely a pickup-ok mezőnyében rendíthetetlenül őrzi abszolút elsőségét a magánvásárlók (39,1% piaci részesedés) és a céges ügyfelek (38,3%) körében, és ebből következően a teljes piacon (38,5%) is.
Hab a tortán, hogy az Aygo és a C-HR egyaránt a második helyen tudott végezni a szegmensében. Szintén kiválóan teljesítettek, és szegmensük abszolút második helyén zárták az évet a Toyota buszlimuzinjai, a Proace Verso és a Proace City Verso. Ez utóbbiak három üléssoros változatai egyébként elképesztő növekedéshez segítették hozzá a Toyotát a nagycsaládos vásárlók számára izgalmas, legalább hétszemélyes járművek szegmensében: a márka egy év alatt 12-szeresére (!) növelte eladásait (73 helyett 949 db), és ezzel felzárkózott az ötödik helyre.
Aligha meglepő, hogy a Toyota a full hibridek piacán is egyeduralkodó: a rangsor élén öt típusa (Corolla, RAV4, C-HR, Yaris és Camry) áll, összesen 6083 eladott hibrid modellel, de az időközben kivezetett Auris (2 db) és Prius (130 db) modellek is hozzájárultak ahhoz, hogy a márka eladásai tegyék ki a hazai full hibrid piac 74,9 százalékát.
Adatok: Datahouse Kft.
Történetében először a legnépszerűbb márkaként zárt a magyarországi újautópiacon 2020-ban a Toyota
Jól számoltak azok az iparági szakértők, akik már 2019 végén azt jósolták, hogy 2020 a Toyota, és prémium márkája, a Lexus éve lehet. Az elmúlt fél évtizedben világszintű, európai és magyarországi értékesítéseit és piaci részesedését egyaránt folyamatosan növelő japán autógyártó ugyanis nyerő helyzetből várta a tavalyi évet: a világ legszélesebb, szinte minden személyautó szegmenst lefedő környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellkínálata révén a Toyota és a Lexus könnyűszerrel felelt meg a szigorodó európai emissziós határértékeknek, és ezek miatt sem áremelésekre, sem hajtásláncok és modellek megszüntetésére nem kényszerült, aminek meg is lett az eredménye. A Toyota ugyanis 2020-ban 14008 új autó értékesítésével, 15,8%-os értékesítés bővülést és 12,3%-os piaci részesedést (3,8 százalékpontos növekedés) elérve végzett az első helyen az egyébiránt 20,6%-al visszaeső kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon. A 684 új autót értékesítő Lexus ugyan 7,7%-al kevesebb autót adott el a kivonásokkal tisztított hazai újautó piacon mint 2019-ben, piaci részesedését azonban még így is 0,1 százalékponttal, 0,6%-ra tudta növelni.
A teljes, még a később kivonásra kerülő autókat is figyelembe vevő piacon a Toyota 14579 új autó értékesítésével, 9,7%-os piaci részesedéssel a harmadik helyen végzett a márkák rangsorában, a 700 darabot értékesítő Lexusszal együtt 15279 új autó eladásával még 2006-ban felállított történelmi rekordját is megdöntötte a két márka hazai értékesítéséért felelő Toyota Central Europe Kft. Tekintettel azonban arra, hogy tavaly a hazánkban regisztrált autók mintegy 24%-a, azaz gyakorlatilag minden negyedik regisztrált új autó kivonásra került a forgalomból, érdemes megvizsgálni a valóban magyarországi forgalomban maradó autók számát mutató kivonásokkal tisztított újautó piacot is, ahol még ennél is jobban remekelt a Toyota: a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert japán autómárka 14008 új autó értékesítésével, 12,3%-os piaci részesedést elérvel végzett az első helyen, magyarországi történetében először, úgy, hogy januárban megszerzett vezető pozícióját mindvégig megtartotta. A koronavírus járvány okozta általános piaci visszaesés ellenére, azzal szembe menve tehát minden várakozást felülmúlt a tavalyi évben a Toyota teljesítménye, amely az egyetlen autómárka volt a TOP10 legnépszerűbb autómárka között, aki növelni tudta eladásait 2020-ban a kivonásokkal tisztított újautó piacon. A magánvásárlók körében egyébiránt így 2020-ban a Toyota volt a második legkedveltebb márka 7001 új autó értékesítésével, éppen csak lemaradva az első helyről, míg a flottapiacon 7008 új autó értékesítésével a harmadik legnépszerűbb márkává lépet elő. Ha külön-külön vizsgáljuk a személyautó és a kishaszongépjármű piacot, akkor előbbin a Toyota 12259 új autó értékesítésével zárt az első helyen, míg utóbbin 1749 új autó értékesítésével a harmadik helyen végzett. A Lexus értékesítései ugyan 7,7%-al mérséklődtek a kivonásokkal tisztított újautó piacon, ám még így is jóval a piaci átlag felett teljesített, így piaci részesedését 0,6%-ra tudta növelni, a prémium piacon pedig 5,1%-os részesedést szerzett és ezzel megőrizte ötödik helyét.
A Toyota modellek egyébiránt szegmens szinten is remekeltek: a Hilux 38,5%-os, a Yaris 25,1%-os, a Corolla 24,5%-os míg a RAV4 21,9%-os szegmensrészesedéssel végzett kategóriája legkedveltebb autójaként, az Aygo 21,5%-os, a Proace Verso 17,3%-os, a Proace City Verso 16,8%-os, a C-HR 12,4%-os részesedéssel lett szegmense második legnépszerűbb modellje, a Land Cruiser pedig 15,2%-os részesedéssel végzett a harmadik helyen kategóriájában. A Toyota tehát 2020-ban gyakorlatilag mindent vitt Magyarországon, és minden esély meg van arra, hogy 2021 legalább ennyire sikeres legyen a márka számára.
„Hatalmas elismerés számunkra, hogy vásárlóink a koronavírus sújtotta tavalyi évben is kitüntettek bennünket bizalmukkal, amelynek köszönhetően 2020 a Toyota magyarországi történetének eddigi legszebb eredményét hozta: a kivonásokkal tisztított hazai újautó piacon piacvezető helyet szereztünk, amiért őszinte köszönettel tartozunk. Köszönet és elismerés illeti ugyanakkor a regionális központunkban dolgozó kollégáinkat és magyarországi márkakereskedői hálózatunkat is, akik minden korábbinál nehezebb körülmények között bizonyították ügyfeleink legmagasabb kiszolgálása iránti elkötelezettségüket.” – fogalmaz László Richárd, a Toyota Central Europe Kft. magyarországi országigazgatója.
„A 2020-as magyarországi történelmi rekord eléréséhez természetesen legalább ilyen mértékben járult hozzá az a modellinvázó is, amely a 2021-es évben tovább folytatódik. A tavaly tavasszal megérkezett vadonatúj Proace City és Proace City Verso, amely ősszel a vadonatúj Yaris, GR Yaris, és RAV4 Plug-in Hybrid követett, év végén pedig debütált új Hilux ás új Land Cruiser, amelyekhez már 2021 elején csatlakozik majd a vadonatúj Highlander és Mirai de jövőre érkezik a vadonatúj Yaris Cross is, hogy csak néhány kerüljön megemlítésre a soron következő újdonságok közül. Természetesen a tavaly a vadonatúj LC Convertible és az új LS modellekkel bemutatkozó Lexus háza táján is várhatóak majd újdonságok, amelyek közül egyről, az akkumulátoros elektromos UX-ről már le is rántottuk a leplet, de hamarosan további fontos új modellek érkezéséről számolhatunk majd be. Minden adott tehát ahhoz, hogy 2020-hoz hasonlóan 2021 is a Toyota és a Lexus éve legyen, különösen ha, ahogyan azt mindannyian reméljük a koronavírus helyzet csillapodásával életünk mihamarabb visszatérhet a megszokott kerékvágásba.” – teszi hozzá László Richárd.