Jelenlegi hely

HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 

Az Európában már most 40%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota nagy dobása lehet a vadonatúj Corolla, a világ első autója, amely két eltérő teljesítményű környezetbarát hibrid elektromos hajtással is elérhető lesz.

Az új Corolla ötajtós és kombi (Touring Sports) változatát már a most futó Párizsi Autószalonon is megtekintheti a közönség, a szedán változatra pedig novemberig, a Shangai Autószalonig kell várni. Az ötajtós és kombi változatok (piaci és nem műszaki értelemben vett) elődmodellje, az Auris már most is 40%-ban hibrid változatban talál gazdára, az új modell esetében pedig akár a 60%-ot is elérheti majd a hibrid arány, lépéskényszerbe hozva a versenytársakat a magán és flottapiac számára egyaránt kiemelten fontos szegmensben.

 

A környezettudatos szemlélet egyre szigorúbb emissziós szabályokat léptet életbe, különösen az európai nagyvárosokban. Az alacsony károsanyag-kibocsátást és a napi ingázáskor akár 50%-os arányt is elérő tisztán elektromos hajtást egyesítve, a Toyotaöntöltő hibrid hajtásláncai környezetbarát alternatívát jelentenek a városi közlekedésben. Az új Corolla az első olyan Toyota modell, amelynél kétféle öntöltő hibrid rendszer közül is választhatnak az vevők. Mind az ötajtós Hatchback, mind a Touring Sports változat elérhető az 1,2 literes, turbós benzinmotorral, valamint az 1,8 literes, 122 LE-s és az erősebb, 2,0 literes, 180 LE-s hibrid hajtáslánccal. Ezzel a Toyota egészen egyedülálló kínálattal jelenik meg a magánvásárlók és a flottapiac számára is kiemelten fontos alsó-középkategóriában (C szegmens), amelynek esetében az elmúlt két évben a többi szegmenshez mérten is drasztikus gyorsaságú elfordulás volt megfigyelhető a dízel hajtástól.

Azzal ráadásul, hogy a Toyota a világ legnépszerűbb autóját, a Corollát választotta arra, hogy bemutassa kettős hibrid stratégiáját, egyértelmű jelzést küldött a vásárlók és a piac számára arról, hogy továbbra is a zöld autózás motorja kíván lenni. Izgalmas egyébként látni, hogy a világ legnépszerűbb SUV-ja, a Toyota RAV4, és a világ legkelendőbb felsőkategóriás szedánja, a Toyota Camry legújabb generációja szintén Párizsban debütált, mindkettő szintén a legújabb generációs hibrid hajtással (utóbbi kizárólag ezzel lesz elérhető). A Toyota által beindított zöld offenzíva tehát a következő fokozatba kapcsolt, a világelső Corolla pedig, két, az igényeknek megfelelően választható eltérő teljesítményű hibrid hajtásával nem csupában átveheti a Yaristól a legnépszerűbb európai Toyota címet, de szegmensében is az egyik legnépszerűbb európai autó lehet. Magyarországon például a mostani Auris és Corolla eladások együttesen már a szegmens második helyére elegendőek, az új Corolla tehát jó eséllyel pályázik arra, hogy a legnépszerűbb alsó-középkategóriás modell legyen Magyarországon.

 

A továbbfejlesztett 1,8 literes hibrid hajtáslánc

A negyedik generációs, 1,8 literes öntöltő hibrid hajtáslánc benzinmotorja 122 LE/90 kW teljesítményű, forgatónyomatéka 142 Nm, míg az elektromotor 53 kW teljesítmény és 163 Nm nyomaték azonnali leadására képes. A rendszer hibátlanul teljesíti mindazokat a követelményeket, amiket az ügyfelek a Toyota hibridjeitől elvárnak; ilyen például a csendes működés, a rugalmasság és az önálló, emissziómentes közlekedésre is alkalmas EV-technológia, amely nem igényel külső töltést. Fontos továbbá az alacsony beszerzési költség, a kiemelkedő üzemanyag-hatékonyság, az alacsony CO₂-kibocsátás, valamint az elektromos üzem akár 50%-ot* is elérő részaránya a napi ingázások során. A méret- és tömegcsökkenés az új GA-C padlólemez alkalmazásával vált lehetővé, anélkül, hogy csökkent volna a kimeneti teljesítmény és a hajtás csendes működése. Az 1,8 literes motor csökkentett belső súrlódással, nagyobb arányú kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR) és optimalizált hűtőrendszerrel üzemel. A hibrid rendszer is tovább finomodott. Az elektromotor nagyobb forgatónyomatéka lineárisabb fordulatszám-emelkedést tesz lehetővé gyorsításkor. Az új lítium-ion akkumulátorcsomag szintén nagyban hozzájárul a gazdaságos működéshez.

 

A 2,0 literes hibrid hajtáslánc

 „A projekt kezdetekor tanulmányoztuk az európai vevők profiljait és elégedettségét az 1,8 literes hibrid hajtáslánccal kapcsolatban. Mint kiderült, nagyon elégedettek voltak a fogyasztással, a komforttal, a megbízható és egyszerű működéssel, ugyanakkor azt is tudtuk, hogy nyilvánvalóan nem vagyunk képesek kielégíteni a potenciális vásárlók minden lehetséges igényét és elvárását.

  Azok az emberek, akik 1,4 literes vagy ennél nagyobb turbómotorhoz szoktak, határozottabb gyorsulásra és élénkebb gázreakcióra vágynak; ennek alapján döntöttünk úgy, hogy az európai piacon bevezetjük a 2,0 literes hibrid hajtásláncot is.– avat be Rembert Serrus, a Toyota európai részlegén dolgozó motorteljesítményért felelős vezető.

 

Az új 2,0 literes rendszer teljesítménye 180 LE/132 kW, és a rendszer 192 Nm csúcsnyomatékot kínál, elektromotorja pedig nikkel-metál-hidrid akkumulátorból kapja az elektromos áramot. A GA-C padlólemez minden előnyét (stabilitás, irányíthatóság és agilitás) kiaknázó hajtáslánc magasabb és élvezetesebb teljesítményt kínál. A Sport üzemmód és a hatfokozatú, szekvenciális Shiftmatic sebességváltó – ami a kormánykerék mögött található váltófülekkel is kapcsolható – még teljesebb vezetési élményt nyújt. Ráadásul a 2,0 literes hibrid rendszer egyedülálló konstrukciónak számít a kategóriában, hiszen egyetlen másik hajtáslánc sem képes a teljesítmény és a csekély károsanyag-kibocsátás ilyen kombinációjára. A mérnökök számos új megoldást alkalmaztak annak érdekében, hogy az extra teljesítményhez hatékony üzemanyag-felhasználás, kedvező emisszió és csendes futás párosuljon. A kompresszió magas (14:1), a nagy sebességű égést a számított áramlású, hatékonyan kialakított szívórendszer és a hosszú löket teszi lehetővé. Az új tervezésű olajszivattyú, a számos súrlódáscsökkentő megoldás, valamint sebességváltó-differenciálmű egység, a teljesítményvezérlő egység, az elektromotor és a hibrid akkumulátor kompaktabb kialakítása szintén jótékonyan befolyásolja a hatásfokot. Tisztán elektromos hajtással az autó végsebessége meghaladja a 115 km/órát, az áttervezett szabályozórendszer letiltja a motor beindulását a gázpedál működtetése nélkül, immár a benzinmotor hideg állapotában is. Ezek a megoldások ugyancsak jelentősen csökkentik az autó üzemanyag-fogyasztását. Az emisszió csökkentése érdekében a kipufogórendszer katalizátorát közelebb szerelték a motorhoz, így a motor beindítása után hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletet, és a legkritikusabbnak számító hidegüzemi szakaszban is optimálisan működik.

Mindezeken kívül a kiegyensúlyozó tengely, az áttervezett motortartó bakok, az erőátvitel finom módosításai, a fogaskerékhajtások fogfelületeinek polírozása, a beépített rezgéscsillapító elemek, a könnyűszerkezetes vezérműlánc és az áttervezett hűtővíz-szivattyú is komolyan hozzájárul a veszteségenergiák és a zaj csökkentéséhez. 

 

Merevebb és könnyebb TNGA vázszerkezet

Az új GA-C padlólemez jelentős dinamikai előnyöket kínál, és jelentős javulást sikerült elérni vele az ergonómia területén is, miközben a vezetői látótér is javult. A felhasznált anyagok között az alumínium is megtalálható, és a mérnökök nagy szakítószilárdságú, tervezetten deformálódó, melegen sajtolt acélelemeket is alkalmaztak. Mindezek hatására a korábbiaknál vékonyabb lehet a tető és az ajtók burkolata is. Ezekkel a megoldásokkal sikerült az autó saját tömegét – az üzemanyag-fogyasztásával együtt – jelentősen csökkenteni. A kritikus helyeken, a ponthegesztéseknél ragasztással is megerősítették a vázszerkezetet, így mind a Hatchback, mind a Touring Sports szerkezete 60%-kal merevebb lett az elődmodellekhez képest, ami érezhetően javítja az autó irányíthatóságát és a nagy sebességű stabilitását.Ugyancsak az irányíthatóságra hat a mélyre szerelt hajtáslánc, az alacsonyabb csípőpont, valamint a hibrid akkumulátor elhelyezése a hátsó ülés alatt. Mindezeknek köszönhetően az új Corolla súlypontja jelentősen, 10 mm-rel lett alacsonyabb.

 

Meggyőző futómű

Az új Corollában elöl jól bevált MacPherson felfüggesztést, hátul vadonatúj multilink karrendszert találunk, és a lengéscsillapítók szelepeinél új súrlódáscsökkentő technológiát alkalmaznak. Most első ízben rendelhető meg a pillanatnyi körülményekhez igazodó adaptív futómű is (AVS).  Az első futómű geometriáját újratervezték, a rugózást és a lengéscsillapítást pedig úgy hangolták, hogy az autó a közepes és nagy sebességű kanyarokban is optimálisan viselkedjen. A lengőkarok és a bekötési pontok megváltoztatásával, illetve megerősítésével, valamint az egymáson elmozduló alkatrészek súrlódásának csökkentésével kényelmes rugózást és magas szintű menetkomfortot sikerült elérni. Az újonnan kifejlesztett multilink rendszerű, kanyarstabilizátoros hátsó futóműben újak a tekercsrugók és a lengéscsillapítók, továbbá – akárcsak elöl – itt is megváltozott a futómű geometriája. Az alsó lengőkarok áthelyezésének köszönhetően nagy sebességnél kedvezőbbé vált a kerékösszetartás, a lengéscsillapítók pedig előbbre kerültek, növelve a csomagtér befogadó képességét, és nem mellékesen csökkentve a kabinba jutó rezgéseket. Az első és hátsó felfüggesztés súrlódásait összességében 40%-kal sikerült mérsékelni, ami komolyan hozzájárul a komfortosabb futáshoz. Az adaptív futómű (AVS) mind a négy keréken szabályozza a csillapítást, kiemelkedő menetkomfortot és jobb kormányreakciókat biztosítva. A csillapítás ereje automatikusan és folyamatosan változik; a szoftver 650 lehetőség közül választ, és a működést mágnesszelep vezérli, ami a hagyományos léptetőmotoroknál négyszer gyorsabban működik. Az üzemmódválasztó különféle beállításai az adaptív felfüggesztés működését is meghatározzák: a rendszer a kiválasztott ECO, NORMAL, SPORT S, SPORT S+ vagy EGYÉNI programokhoz igazodva működik, optimális egyensúlyra törekedve a menetkomfort és az agilis viselkedés között.

 

Kiváló aerodinamika

A GA-C padlólemez előnyei közé tartozik, hogy alkalmazásával olyan áramvonalas karosszériaforma alakítható ki, amivel csökkenthető a jármű magassága, és jelentősen alacsonyabban húzódhat a motorháztető is.  Az üzemanyag-hatékonyság növelése érdekében az (opcionális) zárható hűtőmaszk-lamellák szabályozzák a hűtőkör levegőellátását. Zárt állapotban nemcsak a légellenállás javul (ami csökkenti a fogyasztást), de hidegindítás után a motor előbb éri el üzemi hőmérsékletét, ami tisztább üzemet és hosszabb élettartamot eredményez.

 

Tovább javított NVH-értékek (nyersesség, zaj, rezgések)

A Toyota öntöltő hibrid rendszerének csendes működése mellett az új Corollában számos további megoldás csökkenti minimálisra a kabinban észlelhető zaj és rezgés szintjét. A motort úgy építették be, hogy indításnál és alapjáraton a lehető legkevesebb vibráció keletkezzen.  A gyorsítás kezdetén tapasztalható fordulatszám-emelkedés a korábbiaknál kisebb mértékű; nemcsak azért, hogy a fordulatszám egyenletesebben igazodjon az autó valós sebességéhez, hanem azért is, hogy a gyorsítás kisebb motorhanggal járjon. A GA-C platform maga is hozzájárul a hajtásláncból származó vibrációk csökkentéséhez. A kormánykerék burkolata dinamikus csillapítóként fojtja el a kormányszerkezet felől érkező vibrációkat, míg hátul a csomagtérpadló szerszámtároló mélyedése is egyfajta lengéscsillapítóként működik, csökkentve a padló esetleges rezgéseit. A motortér nagy mennyiségben beépített hangelnyelő elemei és a műszerfal háromrétegű szigetelése kiszűri a motor és a sebességváltó felől beszűrődő zajokat.

A padlóba szintén hangszigetelő anyagot építettek be, a panelek közötti réseket tömítőanyaggal töltötték ki, valamint a vázban több helyen is habot használtak, hogy megakadályozzák a szélzaj és a gördülési zajok bejutását az utastérbe.

HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 

További fotók

HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA 
HIBRID ÁTTÖRÉST HOZHAT SZEGMENSÉBEN A VADONATÚJ TOYOTA COROLLA